Uczniowie klasy 1A technikum elektronicznego o profilu wojskowym i klasy 1E technikum teleinformatycznego w dniu 29.09.2017 r. przebywali w Centrum Nauki Kopernik, które inspiruje do obserwacji, doświadczania, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Wizyta podzielona została na dwie części. W pierwszej uczniowie mogli swobodnie wybierać kierunek i sposób zwiedzania wystawy. W drugiej części wzięli udział w zaplanowanych zajęciach laboratoryjnych: fizycznych, chemicznych i robotycznych. Po zakończonym pobycie w Koperniku widać i słychać było zadowolenie, rozbudzoną wśród uczniów ciekawość. Oby trwała ona jak najdłużej i przyniosła spodziewane efekty edukacyjne! Uczniowie w Warszawie przebywali ze swoimi wychowawcami: Agnieszką Kusek – 1E, Romanem Gruszeckim – 1A i Hubertem Kardysiem.
W Koperniku nie ma wyznaczonych ścieżek zwiedzania ani przewodników. Dlatego w pierwszej części wizyty uczniowie dostali więcej swobody, aby mogli kierować się własną ciekawością.
W Koperniku nie ma napisów ,,nie dotykać” czy zakazu rozmawiania. Eksponaty to swego rodzaju stacje doświadczalne. Żeby przeprowadzić eksperyment, trzeba ich dotknąć, sprawdzić, przekręcić, czasem nawet podskoczyć lub krzyknąć.
Tematy zajęć w laboratoriach wychodzą naprzeciw celom podstawy programowej. Jednak głównym celem w drugiej części pobytu w Koperniku , był udział w warsztatach laboratoryjnych. Była to unikalna dla uczniów okazja do samodzielnego przeprowadzenia obserwacji i eksperymentów
z wykorzystaniem nowoczesnego, profesjonalnego sprzętu. Przez dwie godziny uczniowie
w laboratorium pracowali jak naukowcy:
Laboratorium fizyczne – Uczniowie wcielając się w rolę załogi statku, sprawdzili, jakie prawa fizyki pomagają trafić do celu, co wpływa na zasięg rzutu ukośnego i dlaczego matematyka jest potrzebna artylerzystom.
Laboratorium chemiczne – Tu uczniowie zajmowali się rozwikłaniem zagadki kryminalnej. Wcielając się w laborantów, wykonali kilka reakcji i zanalizowali próbkę z miejsca zbrodni. Na podstawie wyników wydedukowali , czym zatruł się denat z akt policyjnych.
Laboratorium robotyczne – Uczniowie dowiedzieli się, jak projektować , montować i sterować układami zasilanymi sprężonym powietrzem. Koncepcje te zapoczątkowane jeszcze w starożytności rozwijają współczesne projekty.
Wyjazd uczniów do Centrum Nauki Kopernik sfinansowany został w ramach projektu ,,Mielec stawia na zawodowców”, realizowany przez Starostwo Powiatowe w Mielcu.
Zdjęcia i tekst: Roman Gruszecki.